Vernieuwing in productontwikkeling

Voor de Nederlandse economie is een competitieve maakindustrie van groot belang. Competitief blijven in deze sector vraagt een grote inspanning als gevolg van de snel veranderende omstandigheden, waaronder bedrijven hun producten moeten ontwikkelen. Bedrijven die te midden van deze belangen en dit geweld kunnen excelleren gaan een gouden toekomst tegemoet. In deze publicatie worden enkele succesfactoren daarvoor uit de doeken gedaan.

Datum 30 januari 1999
Toekomstonderzoeker

Voorwoord

Vernieuwing in productontwikkeling, is dat wel nodig? Het gaat toch al jaren goed, hoor ik u denken. Tot op zekere hoogte heeft u daarin gelijk. Tal van Nederlandse bedrijven kunnen zich meten met de wereldtop, als het gaat om het ontwikkelen van innovatieve producten. De omstandigheden waaronder bedrijven hun producten moeten ontwikkelen, zijn echter sterk aan het veranderen. Bovendien worden de producten zelf steeds complexer en kennisintensiever. Dit betekent dat er het nodige moet gebeuren om ook in de toekomst de concurrentiepositie van de Nederlandse maakindustrie veilig te stellen. Dit is in het belang van de bedrijven zelf, maar zeker ook voor Nederland als geheel. Het belang van een sterke maakindustrie voor de Nederlandse economie wordt vaak onderschat. Een groot aantal mensen werkt weliswaar in de dienstensector, maar deze sector bestaat slechts bij de gratie van een goed draaiende industrie.

Het boek 'Vernieuwing in productontwikkeling' onderstreept de visie dat de concurrentiepositie van bedrijven in de maakindustrie niet alleen door de kwaliteit wordt bepaald, maar in toenemende mate door de snelheid waarmee men nieuwe producten op de markt kan brengen. Deze trend vereist dat we op een heel andere manier gaan denken over de rol die productontwikkeling in de bedrijfsvoering speelt. Bovendien moet hierdoor ook de manier waarop producten worden ontwikkeld veranderen van een 'black box' aanpak in een gesystematiseerd, integraal en goed beheerst ontwikkelingsproces. Dit betekent meer nadruk op samenwerking en kennismanagement. Vandaar ons pleidooi voor vernieuwing in  productontwikkeling.

Vernieuwing is niet altijd eenvoudig. Dit boek is daarom bedoeld als wegwijzer bij dit proces. Het bevat visies van een groot aantal deskundigen en leerzame ervaringen van verschillende bedrijven, waarmee u uw voordeel kunt doen. Ik beveel u dit boek dan ook van harte aan.

ir. R.M.J. van der Meer
Voorzitter van STT

Omslag van de publicatie

-