Goederenvervoer over korte afstand
Het Nederlandse wegennet loopt vol. Vrachtwagens zijn binnenkort de grootste vervuilers in het verkeer. Het verleggen van goederenstromen van de weg naar rail of water lijkt de oplossing voor de groeiende congestie- en emissieproblemen, maar de kwaliteit van deze vervoerwijzen voldoet vaak (nog) niet aan de eisen van verladers.
Intussen blijft de mobiliteit groeien en de behoefte aan vervoer toenemen. De congestie in de binnensteden neemt toe. De bevolking verlangt ‘autoluwe’ binnensteden. Maar hoe moeten goederen dan worden aan- en afgevoerd?
Technisch lijken de mogelijkheden onuitputtelijk, maar de huidige organisatie van het vervoer is niet voldoende om alle mogelijkheden ook op een economisch verantwoorde manier toe te passen.
De Stichting Toekomstbeeld der Techniek (STT) presenteert met deze publicatie een staalkaart van (nieuwe) alternatieven. Gezocht is naar oplossingen in techniek en in organisatie voor vervoer over afstanden tot 150 km. Sommige ideeën zijn nog niet te realiseren over die korte afstand, maar lijken zo veelbelovend dat ze toch zijn opgenomen.
Achtereenvolgens worden de toekomstige organisatie in het transport, het gebruik en de ontwikkeling van infrastructuur, de mogelijkheden voor gecombineerd vervoer en een ander gebruik van bestaande vervoerwijzen behandeld.
Drie thema’s zijn speciaal uitgewerkt. Het betreft multimodaal goederenvervoer over korte afstanden, de betekenis van stedelijke distributie en de mogelijkheden voor effectieve sturing in het goederenvervoer door de overheid of door een betrokken partij.
STT kreeg bij deze studie de medewerking van een groot aantal deskundigen uit de wereld van goederenvervoer, logistiek en milieu.
Omslag van de publicatie
-