Pilots met zelfrijdende auto’s

Op 5 februari 2013 rondde STT de verkenning ‘De Toekomst van Super Intelligent Vervoer in de maatschappij in 2040’ af met een presentatie van de uitkomsten van deze verkenning in boekvorm tijdens de conferentie Het vervoer van morgen begint vandaag.

Datum 7 april 2015
Auteur STT

Een van de aanbevelingen uit deze STT-verkenning was het starten van pilots. Een samenvattende versie is vorig jaar door AWT als casus ‘mobiliteit van de toekomst’ naar de Tweede Kamer gestuurd. Sinds de toekomstverkenning nam het onderwerp een vogelvlucht. De minister van Infrastructuur en Milieu gaf aan grootschalige pilots te willen gaan doen met zelfrijdende voertuigen, zoals aanbevolen in de toekomstverkenning. Bij STT gaven we al aan dat de technologische ontwikkelingen samen met o.a. (veranderingen in) menselijk gedrag de bron zijn voor de toekomst.

i-Cave

Inmiddels is er een ambitieus STW Perspectief voorstel in de maak, genaamd i-Cave. Dit project beoogt om een vervoersysteem met coöperatieve en slimme zelfrijdende voertuigen op te tuigen. De ware ambitie is de technologische insteek (cooperative mobility), het multifunctionele gebruik (handmatig en automatisch rijden), de link met menselijk gedrag (van mensen in het voertuig en buiten het voertuig) en de toepassing in een gecompliceerde omgeving.

Nieuwe opties

In dit 5-jarige project wordt de besturing van voertuigen ontwikkeld, welke daadwerkelijk rond gaan rijden in een gecompliceerde setting (campus Universiteit met andere voertuigen, meerdere slimme voertuigen en voetgangers en fietsers). De voertuigen kunnen handmatig bestuurd worden, maar kunnen ook volledig zelfstandig (en coöperatief) rijden. Zelfs als iemand uitgestapt is, kan het voertuig autonoom naar een nieuwe plaats rijden waar een vervoersvraag is. Zo ontstaan ook opties voor het vervoeren van goederen (naast mensen). Het ontwikkelen en testen in een dermate complexe omgeving waarbij voertuigen en infra met elkaar communiceren en waar sprake is van een veilige interactie met inzittenden en met andere weggebruikers (inclusief voetgangers en fietsers), is nog niet eerder gedaan.