Het perfecte terrasje

Misschien kent u die sketch van cabaretier Hans Lebbis, waarin hij het perfecte terrasje beschrijft. De scène wordt veel gebruikt in seminars over klantgericht handelen, maar symboliseert ook de belofte van personalisering met Big Data. De sketch gaat ongeveer als volgt.

Date November 4th 2016
Author STT

Je favoriete salade

Je nadert een café, er staat fijne muziek op, de temperatuur is precies goed en er is nog één tafeltje vrij. Je gaat zitten, de serveerster komt op het moment dat je je jas uit hebt, en je vraagt haar om een glas rosé. Ze brengt een ijskoud glas waar het water vanaf parelt, precies zoals je het had willen hebben. Ze neemt de kaart mee en direct valt je blik op de salade niçoise, je favoriete salade. Niet veel later wordt de salade gebracht, met ansjovis erin, en je waant je dichtbij zee. Het ziet er mooi uit, maar als de serveerster wegloopt denk je: ‘mayonaise! Ik wil graag mayonaise voor bij het ei’. De serveerster draait zich om en voordat je het weet presenteert ze een schaaltje en zegt: ‘de mayo, uit eigen keuken’. Je doopt het ei erin en het is goddelijk, perfecte mayo. Je geniet en nadat je de salade op hebt wordt er netjes afgeruimd en een doekje over de tafel gehaald. Niet alleen een nat doekje, maar ook nog een droge zodat je niet – zoals laatst – met je arm in het water zit. ‘Wilt u nog iets?’, vraagt de serveerster. Je hebt weinig tijd, maar ze blijken je favoriete koffie te serveren. Bij het afrekenen zegt de serveerster 14,10 en je legt twintig euro neer. Je hoort jezelf zeggen ‘het is wel goed zo’ en terwijl je dit doet realiseer je je dat 6 euro wel erg veel fooi is op zo’n bedrag. Je kijkt, de serveerster bloost een beetje, en je zegt: ‘nee, het is echt goed zo, het was perfect’. Lebbis sluit af met de vraag ‘Waarom zijn dit soort terrasjes er nou niet?’

Data als heilige graal

Bedrijven die met big data experimenteren, vragen zich dit ook af en werken eraan dit soort perfecte terrasjes, of beter gezegd, perfecte klantervaringen, te realiseren. Maar waar in het scenario van Lebbis een goede serveerster en een aantal toevalligheden leiden tot een perfecte ervaring, wordt klantdata gezien als de technologische heilige graal om dit mogelijk te maken. Zodra een bedrijf toegang heeft tot een profiel waarin opgeslagen staat welke koffie, muziek, of temperatuur jouw voorkeur heeft kan het hiernaar handelen. Bestel je altijd mayonaise bij je ei, dan kan dit zonder te vragen geregeld worden. Heb je de afgelopen keren nooit een maaltijd met vlees besteld, dan kunnen vleesgerechten minder opvallend worden aangeboden, of misschien zelfs van de menukaart verdwijnen. Heb je in het verleden geklaagd over een natte tafel, dan kan men een extra droge doek over de tafel halen. Geniet je van extra koude rosé en verhoogt het schenken hiervan de kans dat je fooi geeft? Computer says yes!

Personalisering vs Privacy

Een win-win scenario. Of toch niet? Vindt u het prima om offline op terrasjes uw profiel te delen met winkeliers om betere service en misschien zelfs korting te krijgen? Of houdt u uw identiteit liever voor uzelf en laat u zich liever verrassen? Op 19 januari presenteert STT haar rapport over Big Data en de toekomst. Het spanningsveld personalisering vs privacy vormt hierbij een belangrijk thema.

Meer info

Meer info over het project Big Data.