Bijzondere vormgeving ‘Veiligheid in de toekomst’

15 april 2019

Elke toekomstverkenning van STT eindigt in ieder geval met een publicatie in gedrukte vorm. Soms is er meer. Zoals een documentaire bij de verkenning Leren of een serious game bij de verkenning Economie.

Eigen keuze

De projectleiders kiezen zelf hun ontwerpers, fotografen, game designers of documentairemakers. Ook is de vorm waarin de publicaties verschijnen vrij door hen in te vullen. Carlijn Naber, projectleider van de toekomstverkenning Veiligheid koos ervoor drie publicaties uit te brengen, gemiddeld elk halfjaar een uitgave. Zo verscheen in februari 2018 ‘Veiligheid in de toekomst. Van uitkomst naar werkwoord’, in november 2018 ‘Veiligheid in de toekomst. Schetsen voor een nieuwe context’ en de laatste publicatie ‘Veiligheid in de toekomst. Reflecties van onze samenleving’ rondde de verkenning op 14 maart 2019 af.

Buiten de lijntjes

De drie publicaties zijn anders van vormgeving dan de publicaties die STT de afgelopen jaren presenteerde. Carlijn Naber: ‘Ik wilde een beetje “buiten de lijntjes kleuren” en mijn eigen gevoel in de uitgaven leggen. Ik kende vormgeefster Nouchka Huijg van ontwerpstudio Alt-8 uit mijn netwerk en met haar ben ik gaan brainstormen. Ik vind het namelijk belangrijk dat zij mijn gevoel goed vertaalt in vorm. De beelden die zijn gebruikt in publicatie 2 en 3 zijn gemaakt door kunstenaar Liza Wolters. Ik ben enorm tevreden met het eindresultaat!’

Klassiek boek

Nouchka Huijg: ‘Ik ben gewend te denken in oplossingen. STT wilde een boek en ik wil producten maken die passen bij de vraag. Allereerst ontwikkelden wij een paar concepten. Een daarvan was een boek dat zo veilig is dat het er na honderd jaar begraven te zijn nog perfect uitziet. Dat werd helaas te kostbaar. We kozen voor een klassiek boek met als achterliggende gedachte dat de geschiedenis heeft getoond dat een boek drager van informatie is. We werkten met de kleuren rood en blauw. Rood is gevaar en blauw staat voor vertrouwen en duidelijke communicatie. Voeg je de blauwe wikkel samen met eerste gele publicatie, dan ontstaat de veilige kleur groen. Zo komen de drie publicaties weer samen.’

Abstracte vertaling

Liza Wolters is beeldend kunstenaar en werkt met fotografie. ‘Carlijn Naber vertelde mij zeer gecharmeerd te zijn van het werk van de fotograaf Muybridge. Hij maakt series beelden, ook grafisch en abstract, die een verloop laten zien. Dat heeft raakvlakken met mijn werk. Om goed fotomateriaal te leveren, moet ik mij verbonden voelen met het onderwerp. Ik denk na over de rol van het object dat ik fotografeer en hoe ik daar mee omga. Ik nam de conceptteksten van de publicaties door en aan de hand daarvan schreef ik associaties op en beschreef ik de bewegingen van de dansers. Ik wilde het thema veiligheid op een abstracte manier vertalen. Voor de publicatie Veiligheid koos ik, naast de foto’s van de dansers, voor beelden die vanuit een soort massa verlopen naar iets dat steeds meer uit elkaar wordt getrokken en vervolgens weer bij elkaar komt. Zo zie ik het, maar mensen mogen ook zelf hun associaties bij de beelden maken. Het was een heel bijzonder project om te doen. Veiligheid is een onderwerp dat ik heel belangrijk vind, en waarin ik me dankzij STT meer in heb kunnen verdiepen.’

Leesbaar? Onleesbaar?

Wat de lezer tijdens het lezen van publicaties 2 en 3 ongetwijfeld zal opvallen, is dat niet alle teksten leesbaar zijn omdat blauwe en rode teksten door elkaar staan. Daarvoor zijn de doorzichtige blauwe en rode banden die bij presentatie om de boeken waren gewikkeld. Leg de rode band maar eens over de blauwe teksten en de blauwe band over de rode… Grapje van STT, de vormgeefster en Enzo Marsiglia van Be Ink.